Kupujesz samochód albo inny pojazd? Pamiętaj, żeby każdy kupiony pojazd - zarówno nowy z salonu, jak i używany - zarejestrować w urzędzie. Sprawdź, jak to zrobić.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Kto może zarejestrować
- właściciel pojazdu. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli – wszyscy powinni być obecni podczas rejestracji,
- osoba, która może reprezentować firmę (właściciel lub pełnomocnik) – jeśli pojazd jest własnością firmy.
Sprawę możesz załatwić również przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
Co musisz przygotować
- wniosek o rejestrację pojazdu – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie,
- dokument, który potwierdzi, że jesteś właścicielem pojazdu, na przykład umowa kupna/sprzedaży lub faktura VAT za zakup pojazdu,
- dotychczasowe tablice rejestracyjne pojazdu,
- potwierdzenia wszystkich opłat,
- karta pojazdu – jeśli została wydana,
- dowód rejestracyjny. W dowodzie musi być wpis o ważnym badaniu technicznym. Jeśli minął termin badania technicznego – wykonaj badanie techniczne na stacji kontroli pojazdów i złóż w urzędzie zaświadczenie o jego pozytywnym wyniku.
Co musisz zrobić
- Przed rejestracją ubezpiecz pojazd (kup ubezpieczenie OC). Pamiętaj, że pojazd bez ważnego ubezpieczenia OC nie może poruszać się po drogach.
- Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty – listę dokumentów znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Zrób wszystkie potrzebne opłaty – szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
- Złóż dokumenty w urzędzie. Dokumenty możesz:
- złożyć bezpośrednio w urzędzie,
- wysłać pocztą,
- złożyć przez internet
Urzędnik zarejestruje twój pojazd czasowo na 30 dni. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jak wygląda proces rejestracji.
Kiedy rejestrujesz
Masz na to 30 dni od dnia nabycia pojazdu (na przykład kupna albo darowizny).
Pamiętaj, że nie możesz poruszać się po drogach pojazdem, który nie jest zarejestrowany.
Ile płacisz
Opłaty w urzędzie:
- 85 zł – opłata za dowód rejestracyjny, komplet znaków legalizacyjnych i nalepkę kontrolną na szybę pojazdu,
- 13,50 zł – opłata za pozwolenie czasowe,
- opłaty za tablice rejestracyjne:
- 80 zł – samochodowe,
- 40 zł – motocyklowe,
- 30 zł – motorowerowe,
- 1 000 zł – indywidualne,
Pamiętaj, że nie musisz zmieniać tablic rejestracyjnych ani za nie płacić, jeśli pojazd jest obecnie zarejestrowany w tym samym starostwie lub urzędzie miasta, w którym chcesz go zarejestrować.
- 50 gr – opłata ewidencyjna, którą zapłacisz osobno za wydanie: dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych, karty pojazdu i nalepki kontrolnej.
Możesz zapłacić:
- w kasie urzędu, w którym rejestrujesz pojazd,
- przelewem na konto urzędu, w którym rejestrujesz pojazd.
Wszystkie opłaty zrób przed złożeniem dokumentów. Zachowaj potwierdzenie opłat i złóż je wraz z innymi dokumentami do urzędu.
Jak wygląda proces rejestracji
Rejestracja czasowa
Podczas pierwszej wizyty urzędnik zarejestruje twój pojazd czasowo na 30 dni. Przez ten czas urzędnik sprawdzi informacje o pojeździe i zapewni produkcję dowodu rejestracyjnego. Ty natomiast dostaniesz od urzędnika pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną, które pozwolą ci swobodnie poruszać się po drogach.
Zazwyczaj urzędnik dokonuje czasowej rejestracji od razu.
Właściwa rejestracja
W ciągu 30 dni kalendarzowych urzędnik zarejestruje pojazd na stałe, a ty dostaniesz właściwe dokumenty. Pamiętaj, że czasowa rejestracja obowiązuje 30 dni. Jeśli urząd w tym czasie nie zarejestruje pojazdu na stałe – idź do urzędu, żeby wydłużył czasową rejestrację na kolejne 14 dni. Jeśli minie termin czasowej rejestracji – a twój pojazd wciąż nie będzie zarejestrowany na stałe – nie możesz poruszać się nim po drogach. Zazwyczaj urzędy informują, że pojazd jest już zarejestrowany na stałe i można odebrać dowód rejestracyjny.
Pamiętaj, że urzędnik może odmówić ci rejestracji pojazdu (gdy na przykład nie złożysz wszystkich dokumentów albo złożysz kopię jakiegoś dokumentu zamiast oryginału). Decyzję urzędnika dostaniesz pisemnie. Od decyzji urzędnika możesz się odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego. Informację o tym, jak się odwołać, znajdziesz w decyzji, którą dostaniesz od urzędnika.
Plik | Rozmiar | Utworzono |
---|---|---|
![]() | 57 kB | 2020-08-13 06:59 |
![]() | 115 kB | 2020-08-13 06:58 |
![]() | 74 kB | 2020-08-13 06:58 |